יום שלישי, 18 בפברואר 2014

חי נחמיאס גינות נוי - בניית מסלעה

בניית מסלעה בגינה
בניית מסלעה בגינה היא מחשבה נכונה בכל הקשור לאסתטיקה של הגן, אך לא רק. בניית מסלעה בגינה היא גם אזור פרקטי לגידול צמחי תבלין וצמחי רפואה. בניית מסלעה דורשת זמן, סבלנות, תכנון נכון ויכולת עיצובית ברמה סבירה. אדריכלות נוף מספקת אנשי מקצוע המתמחים בתחום בניית מסלעה בגינה, ואתם יכולים לבחור בין בניית מסלעה ע"י איש מומחה חיצוני, לבין להציב לעצמכם אתגר ולנסות בניית מסלעה בכוחות עצמכם. בניית מסלעה היא כמו בנייה בלגו, כאשר הסלעים והאבנים משמשים כ"קוביות" משחק שניתן להזיזן ולהתאימן לעיצוב מסלעה הרצוי לכם. חי נחמיאס.
בניית מסלעות בגינה

בעת בניית מסלעה בגינה יש לתכנן מראש היכן תמוקם אותה מסלעה . המקום הרצוי לבניית מסלעה הינו מדרון, כיוון שאז אותה מסלעה מהווה כלי לעצירת סחף ומשמשת כקיר תומך. במקרים כאלה כדאי שהמסלעה תיבנה בשילוב של צמחייה. בניית מסלעה יכולה להתאים גם באזור מישורי של גינת נוי , למשל לצד בריכת נוי .
בניית מסלעה צריכה להיות מתוכננת בהתאמה לקרקע ולצמחייה באזור המסלעה העתידית. 
בטבע אין אפשרות להשפיע על הרכב החומרים של מסלעה , אך בתכנון גינות נוי בהחלט ניתן לקבוע מראש ממה תורכב מסלעה. בניית מסלעה צריכה להיות כזו שתסייע ותאפשר יצירת תנאים אופטימאליים לסוגי הצמחייה. יש ללמוד מהן דרישות הצמחים השונים - הן מבחינת סוג הקרקע , והן מבחינת השקיה ודישון, ולהתאים את בניית המסלעה בהתאם לכך.

בעת בניית מסלעה כדאי ליצור גומחות בין הסלעים לשם גידול צמחים כדוגמת מרווה, רוזמרין וכד'. גומחות אלו צריכות להיות מנוקזות, ולקבל דישון של קומפוסט עם חיפוי. עם הזמן, הצמחים שבגומחות מסלעה יספקו חומר חיפוי אורגאני וישפיעו לטובה על טיב הקרקע שבגומחות. מתחת לצמחים ממשפחת השפתניים מתפתחת קרקע עידית, בעלת מבנה פתיתי מצוין. ועוד יתרון - בקרבת אותם צמחים לא מתפתחים צמחים מתחרים שאיננו מעוניינים בהם. 
במהלך בניית מסלעה ניתן ליצור גומחות בגדלים שונים, בהתאם לגודל הסלעים, אך חשוב שלא ליצור גומחות מסלעה בגודל העולה על 1.5 מ"ר.
 
הקמת מסלעה
בעת בניית מסלעה כדאי ליצור גומחות בין הסלעים לשם גידול צמחים כדוגמת מרווה, רוזמרין וכד'. גומחות אלו צריכות להיות מנוקזות, ולקבל דישון של קומפוסט עם חיפוי. עם הזמן, הצמחים שבגומחות מסלעה יספקו חומר חיפוי אורגאני וישפיעו לטובה על טיב הקרקע שבגומחות. מתחת לצמחים ממשפחת השפתניים מתפתחת קרקע עידית, בעלת מבנה פתיתי מצוין. חי נחמיאס גינות נוי ועוד יתרון - בקרבת אותם צמחים לא מתפתחים צמחים מתחרים שאיננו מעוניינים בהם. במהלך בניית מסלעה ניתן ליצור גומחות בגדלים שונים, בהתאם לגודל הסלעים, אך חשוב שלא ליצור גומחות מסלעה בגודל העולה על 1.5 מ"ר.   
 
מסלעה – בית גידול נפלא
  • בניית מסלעה בגינת נוי משמשת, כאמור, קרקע פורייה לגידול זנים שונים של צמחייה. במהלך תכנון בניית מסלעה בגינה נבחר צמחים מתאימים.
  • כדאי לבחור צמחייה רב תכליתית ואסתטית, צמחייה שתפרח בכל ימות השנה, ואם ניתן שתהיה זו צמחייה פונקציונאלית של תבלינים, חומרי ריפוי וכד'.
  • צמחייה בתוך מסלעה תורמת ליצירת חיפוי אורגאני לערוגות פרחים או גינת ירק.
  • במהלך בניית מסלעה בגינה חשוב להקצות שטח מוגבל לצמח זה או אחר. לא רצוי לשתול צמחייה המתפשטת יתר על המידה ומכסה אזורים נרחבים. חשוב לשמור על "מערכת יחסים תקינה" בין סוגי הצמחים השונים במסלעה, ושצמח אחד לא יפגע באחר. חי נחמיאס.
  • רצוי לשתול במסלעה סוגי צמחים בעלי אותו אופי של דרישות למים. 
חשוב לזכור כי בניית מסלעה – מעבר ליתרונותיה האסתטיים והפרקטיים – חייבת להיות מבנה עמיד ויציב. משום כך - בבואנו לבנות מסלעה בגינה, עדיף לעשות זאת בעזרתו של איש מקצוע, מומחה לאדריכלות נוף, ולא לבצע זאת בעצמנו.
 
מעבר לכך, המסלעה צריכה להשתלב בקונספט העיצובי של אותה גינת נוי ולא להפוך לעיקר הגינה. מסלעה צריכה להיבנות באופן שמסייע לייצוב הקרקע. מסלעה אמורה לתמוך בקרקע. יש להיזהר מבניית מסלעה בצורה חפוזה ושאינה יסודית, כיוון שמסלעה שאינה יציבה עלולה להוות מפגע מסוכן עד כדי התמוטטות ביום מן הימים. מסלעה עשויה להוות פתרון לבעיות טופוגרפיות וטכניות שקיימות בשטח.
יש להקפיד על בניית מסלעה המתאימה לתנאי השטח, ורצוי שהיא תשתלב באופנים שונים בגינה כגון: מדרגות טבעיות מאבנים, קיר ובו מפל מים, דופן של בריכת נוי בגינה וכיוצ"ב.
 
חי נחמיאס גינות נוי.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה