יום חמישי, 20 בפברואר 2014

חי נחמיאס גינה אנגלית

חי נחמיאס גינה אנגלית

מה מאפיין את הגינה האנגלית?


שורשי הגינה האנגלית נעוצים באימפריה הרומית ובגניה. רומא, ששלטה בדרום אנגליה, השפיעה על התפתחות הגן האנגלי המסורתי והשפעה זו ניכרת עד היום.
המגרש הסטנדרטי באנגליה הוא מלבני וגודלו קטן יחסית (פחות מחצי דונם). הבית ממוקם בחזית ומשאיר שטח צר, או כלל לא, לגינה בחזית, כך ששטח הגן העיקרי הוא בחלק האחורי של הבית. מאפייני הגן הם משטח ראשי גדול, לרוב מדשאה, מוקף בגדר גבוהה. בין הדשא והגדר נשתלת צמחיה רב שנתית, המורכבת מוורדים ושיחים אחרים הפורחים במשך כל עונות השנה.
יתרונותיו של גן זה מתבטאים בכך שהגן אינו גוזל שטח רב, אין שטחים קטנים בלתי מנוצלים, הגדר הגבוהה מבטיחה פרטיות ומנצלים אותה לגידול מטפסים, עצים גזומים ושיחים. כך ששטח הגינה הירוק מוכפל.


פונקציונליות ואסטתיות



בגינה האנגלית נמצא בדרך כלל אלמנטים פונקציונליים ואלמנטים אסתטיים. האלמנטים הפונקציונליים הבולטים הם: בור לייצור קומפוסט, גינת ירק ותבלין, עצי פרי לשימוש ביתי, מחסן, מבנה חממה מזכוכית, גדר העשויה מלוחות עץ או מאבנים קטנות אדומות, המקיפה את הגן, גדר חיה סבוכה, שבילי הליכה ברורים המוליכים ישר לחלקי הגן, הדורשים נגישות רבה.
באלמנטים האסתטיים אנו מוצאים מדשאה בעלת קו מתאר טבעי, מגוון צמחיה עשיר, המהווה את השלד של הגובל האנגלי המפורסם, אלמנטים דוממים כמו שערי עץ לכניסה לחלק משני בגן, ערוגות מוגבהות העשויות מלבנים קטנות אדומות (כמו לבני הבנין באנגליה). בערוגות המוגבהות מוצאים גינות מיניאטוריות המורכבות מסלעים וצמחיה אלפינית. חי נחמיאס


עוד מרכיבים חשובים



בגן האנגלי ניתן למצוא פסלים, שעוני שמש, ספסל ישיבה, בריכות נוי, כדים ומוצרי עץ שונים, במיוחד מתקני האכלה ותיבות קינון לציפורים. בעת תכנון הגן האנגלי יש להתחשב במרכיבים הרבים של הגן, לכן מחלקים את הגן לאזורי משנה. לכל אזור ייעוד משלו. חלק מהאזורים מקבלים הבלטה כמו למשל אזור הפעילות והבילוי, וחלק מהאזורים מוסתרים כמו בור הקומפוסט או גינת הירק.


גינה אנגלית לדוגמה

חי נחמיאס גינה אנגלית
בתמונה המצורפת בחרתי להביא דוגמת תכנון שמכילה את המרכיבים החשובים בכל גן אנגלי ויכולה להמחיש איך כל המרכיבים משתלבים יחד חי נחמיאס ומוסרים ד"ש מהאי הבריטי:



1. בתכנון הגן לקחתי את מרבית מרכיבי הגן האנגלי, חילקתי אותם בחלל הגדול תוך התחשבות בפעילות השונה בכל אחד מהאזורים.


2. ביציאה מהבית ישנה רחבת ישיבה המיועדת לצורכי דיירי הבית. כאשר יש קהל רב יותר ניתן להגדיל את אזור הישיבה על ידי שימוש במדשאה המחוברת לרחבה, כחלק אחד שלם של אזור פעילות.


3. מערבית לרחבה ממוקם המחסן. במחסן המיועד לשמירה ואפסון של ציוד הגן, נמצא מדפי עץ לצורך אפסון פירות שנקטפו מעצי הגן כמו תפוחים ואגסים.


4. המדשאה המהווה את מרכז הגן, תחומה משלושה כיוונים על ידי גובל אנגלי המורכב ממגוון צמחים רב שנתיים, המאפשרים רצף פריחה לאורך מרבית השנה, כך שבכל זמן נתון ישנם כתמי פריחה בגן.


5. בגובל עצמו ישנם שני פתחים. פתח אחד מאפשר מעבר דרך אבני פסיעה לכיוון גינת הירק ופתח שני, דרך שער מעץ, מאפשר מעבר לעצי הפרי.


6. בפינה הצפון מערבית של הגן ישנם שלושה עצי פרי. בגן האנגלי הקלאסי יבוא מתחתם אחו ירוק ואילו בישראל הייתי ממליץ לפזר חיפוי של שבבי רסק עץ, המהווה חיפוי אורגני שמונע עשבייה, שומר על טמפרטורה מתונה בשכבת הקרקע העליונה ומעשיר את אותה שכבה בחומר אורגני נרקב (הומוס).


7. בחלק הצפוני של הגן, מאחורי הגובל, ישנה גינת ירק ומימין לה בור קומפוסט, לייצור קומפוסט לשימוש שוטף בגן וחממת זכוכית לגידול צמחים בתנאים מבוקרים ולריבוי והכנת שתילים לתחלופה בגן.


8. את הגן מקיפה חומה מעץ מצד מזרח ועד למרכז הקטע הצפוני ומשם ממשיכה גדר חיה לכיוון מערב עד למחסן.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה