יום שני, 24 בפברואר 2014

חי נחמיאס - גינות נוי - טיפים

חי נחמיאס - טיפים בנושא גינון

יש לכם דשא? כך תחסכו במים
לא חייבים להשקות מדי יום את הדשא: למעשה, בחורף, במקומות שבהם כמות המשקעים היא מעל 200 מ"מ גשם, ניתן להפסיק לחלוטין את ההשקייה. בשאר עונות השנה, דשא חזק, בריא וירוק – מומלץ לכוון את מועד ההשקייה שלו רק כאשר הוא מתחיל להראות סימני צימאון (שינויי צבע, אובדן ברק, התקפלות עלים).




מה כיוון השתילה הנכון לצמחי בצל ופקעת?
רוב הפקעות והבצלים נשתלים כאשר השורשים או עוגת הבצל או הצד הרחב כלפי מטה.
שונים הם הכלנית, שיש לשתול עם הצד המחודד כלפי מטה, הנורית - כאשר החלקים המחודדים כלפי מטה, וזני הרקפת - בהם הצד החלק כלפי מטה והצד הקעור עם שאריות העלים כלפי מעלה.
אוקטובר נובמבר: דישון המדשאה לקראת החורף
בחודשים אוקטובר נובמבר כדאי לדשן את המדשאות בדשן בשחרור מבוקר בו יחס האשלגן גבוה יותר לעומת הזרחן והחנקן. דישון זה ישפר את מראה המדשאה ויקנה לה עמידות לקראת החורף.
כובע נזיר גדול - לזריעה בחורף
כובע הנזיר הוא צמח כיסוי נמרץ בעל פריחה כתומה-צהובה אשר משמשת גם למאכל כתוספת טעימה ובריאה לסלט. זהו גם צמח חורפי קל לזריעה וגידול: השרו את הזרעים במים למשך לילה לפני הזריעה וכך תזרזו את נביטת הזרעים.
החורף הגיע? זה הזמן לזרוע אפונה ריחנית!
הטופח הנאה ("אפונה ריחנית") הוא צמח מטפס בעל פריחה ריחנית נפלאה. ניתן לקטוף את הפרחים ולהניחם בבית בצנצנת מים. זהו גם צמח חורפי קל לזריעה ולגידול: לזירוז נביטה, השרו את הזרעים במים למשך לילה לפני הזריעה. הקפידו לתת לו סמוכה לטפס עליה: למשל, קבעו בקרקע מוטות במבוק בסמוך לזרעים.
כך תפיקו יותר מלוע הארי הגדול
לוע ארי גדול הוא צמח בעל פריחה מרשימה וצבעונית ועמיד לקרה. פריחתו ממושכת ובתנאים מסויימים ניתן לקבל ממנו פריחה גם בקיץ: הקפידו להסיר את הפרחים הנבולים וכך תעודדו גל פריחה חדש.
השתמשו בזנים הגבוהים (50-80 ס"מ) כרקע לצמחיה נמוכה יותר.
בסתיו: שתילת פרחי חורף ואביב חי נחמיאס.
עונת הסתיו מצויינת לשתילת פרחי חורף ואביב. שלב חשוב לפני השתילה הוא הכנת הקרקע. הקרקע צריכה להיות מנוקזת, מאווררת ומדושנת היטב.
יש להוסיף כ-5 ליטר קומפוסט לכל מטר מרובע ערוגה ולערבב את שכבת האדמה העליונה (כ-15 ס"מ).
בנוסף, יש לפזר דשן בשחרור איטי שיספק את היסודות הכימיים לפרחים למשך תקופת הגדילה.
פרחי חורף דורשים השקיה מסודרת ולכן יש להתקין מערכת השקיה ולדאוג להשקות היטב עד שהחורף מגיע, וגם בחורף עצמו, יש להשקות בתקופות של עצירת גשמים.
איך להאריך את משך הפריחה בגינה
קיטום הפרחים הנבולים בפרחי העונה (למשל: לוע הארי, ציפורני חתול, נמסיה ופלוקס) יעודד פריחה נוספת. כך ניתן להאריך את משך תקופת הפריחה וחיי הצמח.
אל תשכחו את התחתית!
שתלתם פרחים וצמחים בתוך עציצים בגינה אשר מונחים על הקרקע? חשוב מאוד להקפיד ולהניח תחתית מתחת לעציץ. זאת כדי למנוע משורשי צמחים אחרים כמו עצים ושיחים מלחדור לעציץ דרך חורי הניקוז ולגרום לניוון הפרחים והצמחים השתולים בו.
כך תגנו על הרימון מפני מזיקים
כחליל הרימון הוא עש המטיל את ביציו הלבנות על גבי קליפת הפרי בחודשים יוני ויולי. עטיפת הפרי בשקיות נייר או בד והידוקן באמצעות סיכות מונעת מהכחליל לבוא במגע עם הפרי.
איך להגן על עצי הפרי בגינה מפני זבוב הפירות הים תיכוני
כדי להגן על הפירות מפני זבוב הפירות הים תיכוני, המזיק העיקרי הפוגע בפירות עצמי המאכל בארץ, מבלי להשתמש בחומרי הדברה כדאי לרכוש רשתות לבנות צפופות בחנויות אביזרי חקלאות וגינון. יש לכסות בהן את כל העץ. לחילופין, ניתן לכסות את הפירות עצמם בשקיות בד צפופות. כדי שטיפול זה יצליח, יש צורך בתזמון מתאים: כ-5 שבועות לפני מועד ההבשלה המשוער של הפרי.
טיפול נגד כנימת הפקאן (חודשים יוני-יולי)
כנימת הפקאן מהווה מזיק מרכזי לעלווה וגורמת להפרשת מוהל דביק שעליו מתלבשת פטריה שחורה (פייחת) הפוגעת בתהליך הפוטוסינתיזה ובפרי.
הגמעה של קונפידור במנה של 5 סמ"ק לעץ צעיר ומנה של 20 סמ"ק לעץ בוגר ידבירו את הכנימה. ליישום מוצלח של התכשיר יש לת השקייה של 30-40 ליטר מים לעץ לאחר ההגמעה.
מה עושים עם נרקיסים ותיקים
אם בגינה יש נרקיסים הגדלים באותו המקום מזה שנים, עולה הצפיפות בגוש הפריחה ובעקבותיה פוחתת הפריחה. במקרה כזה, יש לעקור את הגוש, להפריד את הבצלים ולשתול אותם מחדש, נפרדים זה מזה. בשנה הבאה מומלץ לזבל את אזור גידול הבצלים, ואלה יגדלו ויפרחו תוך שנה עד שנתיים.
פריחה צבעונית ומרהיבה חי נחמיאס.
על מנת לקבל גושים צפופים ומרהיבים של פרחי עונה, יש לשתול את הפרחים בצפיפות ובצורת הניקוד סגול ֶבצורה זו יכסו הצמחים את השטח במהירות.
טיפים בנושאי ציפורים בגינה
עכשיו הזמן למשוך את הציפורים!
האביב כבר כאן ופעילות הציפורים רבה והם ישמחו לסיוענו. אל תמתינו: הציבו כבר עכשיו מתקני משיכה בגינתכם ותהנו מהציפורים שיגיעו לבקר אתכם.
הירגזי והבוטן
הירגזי היא ציפור סקרנית ושובבה, ואפשר לנסות לקשור בוטן בקצה חוט, לתלות על גבי ענף בגן ולהמתין לירגזי, שיעמוד על הענף, ימשוך וירים את החוט כדי לאכול את הבוטן.
שרשרת של תרמילי בוטנים למשיכת ציפורים
באמצעות השחלת תרמילי בוטנים על חוט ברזל ותליית השרשרת על ענף יציב בגינה, נזמין לגן את העורבני, הירגזי והבולבול.
מים בחינם לציפורים בקיץ
ניתן לכוון את צינור מי העיבוי של המזגנים לעבר שוקת לרחצה לציפורים ובכך לספק להן מים חינם לרחצה ולשתיה למשך הקיץ החם.
הציפור המשתכשכת
אם אתם מתכננים להקים בריכת נוי קטנה או גדולה בגינתכם, חשוב שבחלק מהבריכה יהיו מים רדודים בגובה מספר סנטימטרים. כך תיהנו גם מהציפורים הבאות לרחוץ את כנפיהן ונוצותיהן במים, מחזה מלבב ביותר.
איך להכיר את ציפורי הגינה
מומלץ להיעזר במדריך ציפורים, כדי להכיר את הציפורים המבקרות בגן ואת דרך התנהגותן.
נקודת תצפית טובה על הציפורים מתוך הבית
כדי ליהנות מהציפורים הנמשכות למתקני ההאכלה והמים אפשר להציב את המתקנים באזורי גן שניתן לצפות בהם מבעד לחלונות הבית, כמו למשל חלון המטבח. חי נחמיאס.
כך תעודדו את הציפורים לקנן בגינתכם
כדי לעודד את הציפורים לקנן בגינה, אפשר לספק להן את החומרים הבאים, על גבי משטח בחצר:
צמר גפן, חוטי סריגה, נייר עיתון וזרדים.
במהרה תגלו, שהציפורים משתמשות בחומרים אלה לבניית קינים.
מי מוזמן לפקאן?
אם בגינתכם עץ פקאן, סביר להניח שיבקרו אתכם עורב, עורבני, נקר וירגזי, שאוהבים מאוד לאכול את האגוזים.
חי נחמיאס מה לשתול כדי למשוך צופיות (יונק הדבש)?
על מנת למשוך צופיות (יונק הדבש) לגינתכם, ניתן לשתול אחד או יותר מהצמחים הבאים והצופיות לא תוכלנה לעמוד בפיתוי ויגיעו לגינתכם: בודיליאה דוד, קליאנדרה, דק פרי, טקומית הכף, היביסקוס סיני.


איך לעזור לציפורים לגלות את מתקני ההאכלה
כדי לעודד את הציפורים "לגלות" את מתקני ההאכלה, ניתן בשלב הראשון לפזר פירורי לחם בסמוך למתקנים, ועד מהרה יבואו הציפורים אליהם ומשם - למתקנים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה