יום חמישי, 30 בינואר 2014

חי נחמיאס גינות נוי - תכנון מערכת ניקוז לגינה

חי נחמיאס גינות נוי

תכנון מערכת ניקוז לגינה

החלטתם להקים גינה! מזל טוב! אבל עוד לפני שתתחילו להתלבט בין רקפות לקומקוואט סגלגל, כדאי שתיקחו צעד אחד לאחור, ותתכננו מערכת ניקוז לגינה. מערכת ניקוז לגינה היא ה"שלד" של הגינה, ותפקידה להגן הן על הצמחים והן על יסודות הבית מפני הצטברות מים עודפת, שנוצרת כתוצאה מריבוי מי גשמים או השקיית הצמחים.
תכנון מערכת ניקוז לגינה


לאלו מכם שעושים שיפוץ כללי בכל הבית, או רק התחילו לבנות אותו, מומלץ לשבת יחד עם בעל מקצוע המתמחה בתחום מערכות ניקוז לגינה, ולתכנן מערכת ניקוז לגינה, שתהיה מובנית מתחת לאדמה. תכנון מוקדם ונכון של מערכת לניקוז גינה יהפוך אותה להרבה יותר יעילה, ויחסוך מכם הרבה דאגות בהמשך. גם אם אין לכם כוונה לעשות שינוי מהפכני בכל הבית, וכל מה שאתם רוצים זו רק גינה קטנה ונחמדה - אל דאגה, ניתן לבנות מערכת ניקוז לגינה בכל זמן, גם בלי לפרק את כל הבית...

אופן תכנון מערכת ניקוז לגינה תלוי בעיקר בהיכן הגינה ממוקמת או יותר נכון מעל מה.

מערכת ניקוז לגינה במרפסת היא אולי הקריטית ביותר, וזאת משום שבמרפסת אין קרקע שתספוג את המים העודפים, והם יחלחלו אל קירות הבית ויגרמו לרטיבות, כתמים על הקירות וכן לריקבון בצמחים. לכן, כשבונים מערכת לניקוז לגינה, כדאי להיוועץ עם מומחה לתכנון גינות, וכמובן, שיש לקחת בחשבון עוד כמה דברים נוספים:
הדבר החשוב ביותר - התקנת מרזב. זוהי בעצם "התחנה הסופית" של כל מערכת ניקוז לגינה במרפסת).
העציצים/ אדניות בהם תשתלו את הצמחים צריכים להיות בעלי נפח גדול, ועשויים מחומר אטום, כגון: פלסטיק, חרסים בציפוי גלזורה, פיברגלס ועוד. והכי חשוב - שלא יהיו חורים בתחתית!
הצינורות שיובילו את עודפי המים מהעציצים אל המרזב צריכים להיות עשויים גם כן מחומרים אטומים, וכדאי אף שיהיו רחבים מספיק בכדי למנוע סתימה.
מערכת ניקוז לגינה
גם בגינה אשר ממוקמת מעל מבנה תת קרקעי (מקלט או מרתף) או משטח כלשהו, שמהווה חלק מיסודות הבית - מערכת ניקוז לגינה היא בגדר חובה. אמנם ישנה שכבת קרקע שביכולתה לספוג את המים, אך היא אינה עבה מספיק, ובסופו של דבר, המים יגיעו אל יסודות הבית ויגרמו להופעת כתמי רטיבות, הצפות, ולנזק שעלול לעלות לנו ביוקר רב.


חי נחמיאס גינות נוי
חי נחמיאס גינות נוי

לכן, כשמתכננים מערכת ניקוז לגינה מסוג זה, ניתן לעשות מס' דברים:
בגינות מרפסת ובגינות גג, ניתן לבנות מערכת ניקוז לגינה, שתתבסס על אדניות או עציצים אטומים וצינורות להובלת המים. כך בעצם ניצור מצב שעודפי המים לא יגיעו כלל לקרקע.
אם אתם לא אנשים של עציצים, בנייה מחושבת ונכונה של היסודות יכולה לשמש בתור מערכת ניקוז לגינה - בניית הריצוף בשיפוע, הנחת תעלות ניקוז מסביב למבנה, בניית חומה שתהווה חוצץ בין הבית לגינה - כל אלו ועוד יספקו לכם מערכת ניקוז לגינה.

חשוב לזכור, שמערכת טובה היא מערכת ניקוז לגינה שמתוחזקת היטב. כדאי לערוך ביקורת ולוודא מדי פעם, בעיקר בחורפים, שאכן לא נוצרת רטיבות בבית והצמחים לא נרקבים. בעיות במערכת יכולות להיגרם מסתימה של תעלות הניקוז, המרזב, או שחיקה של החומרים האוטמים, אך בעל מקצוע, יכול לפתור זאת בקלות, בעזרת החלפת הרכיבים.

אז כפי שראיתם, בניית מערכת לניקוז גינה היא לא עסק מסובך כל כך. תכנון נכון של הגינה בעזרת בעל מקצוע מתאים, ימנע מכם הרבה צרות בעתיד, ויבטיח לכם גינה משגשגת ובית יבש.

חי נחמיאס גינות נוי
חי נחמיאס גינות נוי


חי נחמיאס גינות נוי

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה