יום חמישי, 20 בפברואר 2014

חי נחמיאס גן על הגג


חי נחמיאס גן על הגג





מיעוט שטחי הקרקע לבניה באיזורים צפופי האוכלוסין של ישראל גורמים לבניית בתי מגורים גבוהים עם מרפסות גדולות ושטחי גג חשופים ולהפחתת השטח לגינון מחוץ לבתים.
מיעוט השטח לגינון מחוץ לבניינים גורם לזיהום אוויר ועליה בעומס החום וכן גורם ליצירת נוף אספלט אפור אשר יוצר את הצורך "להכניס" את הגינון לתוך הבית, לאולמי הכניסה לבית (הלובי), למרפסות ובעיקר לשטחי הגג בדירות הפנטהאוז.


למה להקים גינת גג?


מעבר ליופי ולאסתטיקה שמוסיפים הצמחים לבנינים, הם גורמים להשפעות סביבתיות חיוביות:
• הצמחים משמשים כמסנני אוויר ו"בולעים" חלק מהאבק והלכלוך סביבם. חי נחמיאס.
• הם משמשים כגופים מקררים בזכות היותם צינורות מובילי מים מהשורשים ועד לאוויר שבסביבת העלים.

במה שותלים את הצמחים בגג?


הדבר הראשון שכדאי לדעת בנוגע לגינות גג הוא, שבגינות הגג משתמשים בשיטת גידול צמחים בתוך מיכלים במצע מנותק, כאשר ההשקיה, הזנת הצמחים וסילוק עודפי המים מתבצעים באמצעים טכנולוגיים מתוחכמים.


המיכלים


בשיטה זו רצוי שהמיכלים יהיו גדולים ככל האפשר משתי סיבות: ראשית, שנפח הגידול של שורשי הצמחים יהיה גדול ומרווח. שנית, למיכלים הגדולים יש בסיס חזק ומוצק והם יכולים לשמש עיגון טוב לצמחים ועל ידי כך להקטין עד למינימום את האפשרות שהם יעופו מהגג ברוחות חזקות. חי נחמיאס.
קיימים בשוק מגוון רחב מאוד של מיכלים בגדלים שונים ומחומרים שונים שניתן להתקין מהם את גינת הגג.


מצע הגידול


מצע הגידול הוא גורם בעל חשיבות רבה ביותר לגינון במיכלים. אין להשתמש באדמת חמרה רגילה, גם לא כחלק מהמצע מצעים טובים מורכבים מתערובות מוכנות המבוססות על יחס שונה של כבול, טוף דק, חומרים סופחי מים כמו ספוג וחומרי דישון איטי תמס, או חומרים אינרטיים שאינם כוללים חומרי הזנה, אבל יש להם יכולת תאחיזת מים גבוהה ואוורור ניכר למערכת השורשים. חומרים כאלו הם טוף דק ופרלייט. מערכת ההשקיה צריכה להיות ממוחשבת ועליה לכלול מיכל דישון (כאשר משתמשים במצעים אינרטיים).


ניקוז המים


חשיבות רבה יש לניקוז המים מהמיכלים ומהאדניות הבנויות. לא רצוי שהמים עם שאריות מהדשן יזרמו בצורה חופשית על גבי רצפת הגג מחשש לפגיעה באיטום הגג, לכן יש להתקין מערכת צינורות ניקוז שיאספו את המים מן המיכלים לעבר פתח הניקוז הראשי של הגג.


נקודות חשובות לתכנון הגינה


בתכנון גינת הגג יש לעשות בשלב ראשון ניתוח של הצרכים, הרצונות ונתוני השטח של המקום: צל, שמש, הסתרת שכנים, פינת ישיבה, חי נחמיאס מקומות חשופים לרוחות וכדומה. בנוסף, יש לחשב את רוחב המיכלים שישמשו לבנית הגינה ואת משקלם. המיכלים והאדניות יוצמדו בדרך כלל למסגרת הגג הקיימת ועל ידי כך הם יהוו מסתור או מיסוך לכיוון המבוקש וגם יתפסו פחות שטח גג.


גינת גג לדוגמה

חי נחמיאס - גינות נוי



התכנון המצורף הוא של מרפסת גג קטנה יחסית, בגודל של 7 מ' על 5 מ' אשר במרכזה אזור המיועד לישיבה והמיכלים ממוקמים בהיקף הגג.
1. מצד דרום הוצבו כדים בודדים המפוזרים על הרצפה וביניהם מפוזרים חלוקי נחל כהים. אלמנט זה של כדים וחלוקי נחל נותן תחושת עומק לגן ושינוי מרענן של שבלונת המיכלים הממסגרים את הגג לפי צורתו המקורית. חי נחמיאס.
2. מאחורי המיכלים הוכנסו סבכות עץ והן מאפשרות בו זמנית הסתרה והגנה מפני הרוחות ותמיכה לצמחים מטפסים וצמחים גבוהים.
3. הצמחיה שמאכלסת את הגג היא צמחיה רב-שנתית במרביתה וגובהה לא יעלה על מטר או מטר וחצי מעל לרצפת הגג. הצבעוניות של הגג מושגת באמצעים הבאים:
חום – צבע הסבכה והכדים, צבע כהה מחלוקי הנחל, ירוק בגווניו השונים – "יתרמו" צבעי העלווה של הצמחים ובנוסף לכל אלה יתוספו שלל צבעי פריחה.
ניתן להשתמש בתכנון הגג גם באלמנטים של פרגולה מעץ, רצפת עץ (דק) מיכל עגול אטום כאלמנט של בריכת נוי ועוד ועוד כיד הדמיון הטובה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה