יום שלישי, 4 בפברואר 2014

חי נחמיאס תכנון תאורת גן

חי נחמיאס


תכנון תאורת גן

תכנון תאורת גן הוא חלק בלתי נפרד מתהליך תכנון גינות נוי. תכנון תאורת גן חייב להשתלב בקונספט התכנון הכללי ובהתאמה לאופי וסוג אותה גינת נוי, וצרכי בעלי הבית. גינת נוי בבית פרטי משמשת את דיירי הבית בחודשים רבים של השנה (בעיקר באקלים של ישראל) לפעילויות שונות בשעות היום וגם בשעות הערב. שהייה במתחם גינת נוי בשעות החשיכה דורש כמובן תאורת גן הולמת, המאריכה את שעות השהייה בגינה. מעבר לפן הפונקציונאלי של הארת הגינה, יש לתאורת גן גם מימד ויזואלי יפיפה, והיא מוסיפה חן רב לגינה.

תכנון תאורת גן מאת חי נחמיאס
במהלך תכנון תאורת גן יש לחשוב על כל הפונקציות הקיימות באותה גינת נוי וליצור תאימות של תאורת הגן לצרכי הגינה. תכנון תאורת גן מתייחס לכל החלקים השונים מהם מורכבת אותה גינת נוי . תכנון נבון של תאורת גן צריך לתת מענה לאזור פינות הישיבה של גינות נוי , אזור המדשאות ואזור פינות נוי. לכל אזור האופי והצרכים שלו וכמובן בהתאמה לכך אופי התאורה, המיקום שלה וכד'.

המטרה העיקרית בעיצוב "האור" בגינה היא להבליט את יופיו של הטבע ולהוסיף נגיעות עיצוב של גופי תאורה מיוחדים. בתחום של אדריכלות נוף, לתאורת הגן יש תפקיד חשוב בהדגשת אזורים מסוימים על פני אזורים אחרים. תאורת גן נותנת מענה לשני סוגים של אור:
אור המופץ באופן נקודתי ומרוכז - זהו סוג תאורה של אלומות אור ממוקדות. תאורת גן מסוג זה מפנה זרקור (תרתי משמע...) לעבר עצים וכלי נוי שמצויים בגינה.
אור המופץ באופן מתפשט לכל הסביבה - זהו סוג תאורת גן של אזורים נבחרים כמו ערוגות פרחים וכד'. תאורת גן זו מיושמת ע"י גופי תאורה בעלי יכולת פיזור הארה רחבה.
בעת תכנון גינת נוי מומלץ לשלב בין שני סוגי תאורת גן אלו, התורמים לעיצוב גינת הנוי ובאותה עת  מהווים פתרון פרקטי של הארת שטחים בגינה לנוחיות השוהים בה.

חי נחמיאס
חי נחמיאס


תכנון תאורת גינה

תכנון תאורת גן – לא לשכוח חיסכון בחשמל! אין ספק, תאורת גן מוסיפה מאד ליופייה של גינת נוי, ומהווה פתרון לבעלי הגינה שנהנים לשהות בה כאשר היא מוארת ומנוצלת גם בשעות הלילה. אחד הדברים שצריך לשים לנגד עינינו בעת תכנון גינות נוי ותכנון התאורה בהן הוא חיסכון מקסימאלי בחשמל. יש דרכים רבות שניתן להשתמש בהן בשלבי תכנון תאורת גן כדי לחסוך בצריכת החשמל, וביניהן: נת מפסקים נפרדים לאזורי תאורה שונים בגינה, התקנת מפסקים אוטומטיים הנכבים מעצמם על פי כוונון מראש של בעלי
הבית, שימוש בגופי תאורה חסכניים בחשמל ובעלי תדירות החלפה נמוכה יחסית, תכנון גופים בעלי מנגנון פוטו-צל, המפסיק את פעולת התאורה אוטומטית עם עלות השחר ועוד מאת חי נחמיאס.
 
כן, כן, לא פשוט לתכנן תאורת גינה, צריך לחשוב על כל פרט הן ברמה העיצובית והן ברמה הפרקטית. חשוב מאוד שאותה תאורת גן לא תהווה מטרד עבור דיירי הבית, שתאפשר להם לנוע בחופשיות ותאיר דרכם בכל מיני פינות שנדרשת להן הארה.

חי נחמיאס
חי נחמיאס

 
כמו כן, חשוב שבעת תכנון תאורת גן יילקח בחשבון סוג האקלים בו מצויה אותה גינת נוי , כדי להתאים את גופי התאורה למזג האוויר באזור. התאמה שכזו תשמור על עמידותם של גופי התאורה לאורך זמן. העמידות היא גם נגזרת של רמת התחזוקה שבעלי הבית מוכנים לקיים. תאורת גן אינה דורשת תחזוקה מורכבת וגם לא בתדירות רבה, אך עדיין את המעט שיש לעשות רצוי לעשות – זה מסייע לעמידות גופי התאורה ושומר על תאורת הגן במצב טוב.
 
למידע נוסף, אודות תכנון נכון של תאורת גן, ראה כתבה: "תכנון תאורה בגן הנוי" - כפי שפורסמה בפורטל הגינון "גן ונוף".



תגובה 1: