יום ראשון, 2 בפברואר 2014

חי נחמיאס

חי נחמיאס

צמחיה בשלוש שכבות


כדי להקים גן טרופי, אתם זקוקים לשלוש שכבות של צמחיה אשר יוצרות ביחד תחושה של איזור טרופי:
השכבה העליונה, הגבוהה, מתרוממת לגובה של בין 6 ל-10 מ' ויוצרת מעין חופה ירוקה סבוכה, המורכבת מעצים, דקלים ומטפסים.
שכבת ביניים נמוכה יותר בגובה של 1 מ' לערך כוללת שיחים רחבי עלים, מטפסים וצמחים אפיפיטיים (צמחים הגדלים בטבע על גבי צמחים אחרים, לרוב עצים, המשמשים מעין משענת).
השכבה התחתונה כוללת צמחים צמודי קרקע כמו למשל סוגים שונים של שרכים.
 איך ליצור תחושה של איזור טרופי
חי נחמיאס
בתמונה המצורפת בחרתי להביא דוגמת תכנון שמכילה את המרכיבים החשובים בכל גן טרופי וגם אם תיישמו חלק מהם תוכלו ליהנות מהאווירה הקסומה של הגן הטרופי:
מידותיה של הגינה שבתכנון הן 12 מ' אורך ו-9 מ' רוחב. סה"כ 108 מ"ר. הגינה מוקפת בקיר אבן לבן, שגובהו 2.2 מ', כאשר הבית ממוקם מצפון לגינה.
הגינה מתחילה בצד צפון ברחבה מרוצפת באבנים לא סימטריות המשמשת כאיזור לישיבה, כהמשך המשטח המרוצף של הבית. הרחבה מסתיימת במדשאה המשמשת לאיזור הפעילות של דיירי הבית ומצד שני משמשת כאיזור מוביל ומגשר לאיזור הטרופי שמגיע מיד אחריה.

כדי ליצור תחושה של איזור טרופי משתמשים במספר אלמנטים מרכזיים:

 בוחרים בצמחיה בעלת עלים גדולים כמו אוזן הפיל – אלוכַּסיה, ציפור גן עדן ניקולאי, פילדנדרון דו-נוצתי וכדומה.
ממקמים את הצמחים הגבוהים צמוד לקיר/ גדר המקיף את הגינה, בצורה זו נפתח החלל האמצעי ותוך כדי כך יוצרים סגירה בעלת נוף טרופי גבוה מסביב לגן.
את שביל ההליכה בתוך הגן מעצבים בצורה מעוקלת עד לנקודת הישיבה. הצורה המעוקלת מהווה למעשה שביל טיול שמגלה חלקים שונים של הגן תוך כדי צעידה עליו והוא יוצר תחושה שגודל הגן גדול משטחו האמיתי.
בין הצמחים הגבוהים שותלים צמחיה טרופית נמוכה בקבוצות מוגדרות וברורות.
בגינה זו, יש מקום להוסיף בריכת נוי קרוב לאיזור הישיבה כמוקד ויזואלי ותחושתי נעים ומרגיע המשתלב היטב בתוך גינה בעלת אופי טרופי. חי נחמיאס גינות נוי
 על מנת לחקות את האיזורים הטרופיים שבהם התנאים האקלימיים אידיאליים (המשקעים רבים והלחות גבוהה) והצמחים גדלים ומשתרגים זה בזה, יש לתכנן את הגינה כך שהשתילים יישתלו בצפיפות רבה על מנת ליצור את תחושת הצמחיה הסבוכה, כשהעלווה משתלבת אחת בתוך רעותה ומעניקה לגן את האופי הטרופי.
מצד מזרח למדשאה תשתל ערוגת צמחים כשהבולטים שבהם הם דקל הניאודופסיס בעל גזע משולש ומראה פיסולי מעניין.
ממערב למדשאה, מתחיל שביל ההליכה, שעשוי מחיפוי של קליפות עצים, שמאחוריו ערוגת ציפורי גן עדן רגינה ומולה דקל "קוקוס" (ריאומנזוף).
דקל בודד המהווה אלמנט משלים לשלישית דקלים הממוקמת בפינה הדרום-מזרחית של הגן.
במרכז הגן ממוקמת בריכת הנוי שצמחיית הגדה שלה מורכבת משרכים ומדרצנה אוסטרלית אדומה.
ממול לבריכה מסתיימת המדשאה בשלישית צמחי ציקס שמאחוריהם שני ציפורי גן עדן ניקולאי ואוזני פיל.
בקצה שביל ההליכה כדאי להציב ספסל ישיבה ולשתול מסביבו צמחיה גבוהה שמשרה אווירה סגורה ואינטימית. צמחיה זו בנויה משלושה דקלי "קוקוס" בצד הדרום מזרחי ומבמבוק בצד הדרומי. חי נחמיאס
ממול, בצד דרום מערב, תשתל שלישיית דקלי ארכיטופמקיס ובמבוק נוסף.
בין הצמחים הגבוהים הללו כדאי לשלב פילדנדרון, ציקסים ושרכים כצמחי מילוי.
 אפשר להוסיף סלסלות תלויות על כמה מגזעי הדקלים ולשתול בהם צמחים כמו קרן אייל, סחלבים או צמחים ממשפחת הברומליים (כמו אננס).

אוהב אותכם, חי נחמיאס.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה