יום שני, 29 בדצמבר 2014

חי נחמיאס גינות נוי מדריך הקמת גינה בסגנון יפני

החוויה היפנית של רוזה ויורי



גיבעה ועליה זוסיה טנופוליה
השאיפות
רוזה ויורי סובלים מהמחלה הכי נפוצה בעולם המערבי - עבודת יתר. משום כך הם רצו להקים גן נוי שיהיה מעניין ומיוחד, ובעיקר שלא יהיה צורך להשקיע שעות עבודה רבות בשימורו. החיבה המיוחדת של יורי לאסטטיקה הובילה אותו למסקנה שהוא צריך גינה עם מינימום צבעים. "אני רוצה ליצור גן שהצבעוניות לא תאפיל על המרכיבים של הגן. גן נקי, מינימליסטי, עם רמיזות לגן יפני" אמר יורי והוסיף מיד, "אבל אין לי מושג איך עושים את זה".

חי נחמיאס התכנון
לאחר שצברנו שעות רבות של מחשבה משותפת, הגענו לתכנון גינה שמורכב משלושה אלמנטים בולטים : משטח ישר, עומק, גובה. את העומק מסמל אלמנט דמוי בריכה. את ה הגובה מסמלת הגבעה ירוקה. את המרחב הישר מסמל משטח הטוף הדק שממלא את הגינה. יש פער מובנה בין הייצוג של האלמנטים לבין המופע שלהם בפועל. הבריכה לא עמוקה. הגבעה לא גבוהה. והמישור לא באמת ישר. הדבר יוצר מתח מובנה בין הסימול למייצג. יש באפקט הזה משהו שגורם למוח לחשוב. לנסות לסדר את הפער בין מה שהוא חושב שצריך להיות - למה שיש בפועל. הביטו בתמונות וראו שיש בהם איזה שהיא תחושה של קיצוניות, של מתח, של עוצמה, למרות שבפועל כמעט ואין אלמנטים בשטח.

חי נחמיאס

חי נחמיאס הצמחיםהצמחים בגינה של רוזי ויורי נבחרו בקפידה לפי הגדרת העיצוב. על הגבעה שתול דשא מיוחד הנקרא, זוסיה טנופוליה. בבריכה שתול צמח מיוחד וייחודי - פרנקניה חלקה. את שפת הבריכה סוגר דרדר רחב עלים המדמה סלעים. צבע הכסף של הדרדר בולט ומרשים. במיוחד על רקע הטוף האדום והעדין.

מהבריכה עולה סנסיבריה גלילית. הצימוח של הסנסיבריה בקווים אופקיים, המדמה את צמחיית המים, יוצר תחושת עומק לבריכה. מעל הבריכה שתול קליסטמון ליטל גון הפורח באדום עדין. הגדר החיה מורכבת מלקופילום בשני זנים. האפור והירוק של הלקופולום מדגיש שוב את האדום של הטוף. בקו השני של החצר שתול פיטוספורום יפני, ענפיו המיוחדים מעניקים מראה יפני קלאסי. הם מיוחדים אך אינם מושכים יותר מדי תשומת לב.

חי נחמיאס

חי נחמיאס עצים
בגן נטענו שני עצים בגובה בינוני. בריכיכטון הסלעים, אשר מקבל גזע בקבוקי מיוחד אחרי שבע שנים (בקדמת התמונה משמאל ) ומעל הבריכה שתול שיזף פיזרדי. העלווה האדומה של השיזף בולטת במיוחד על רקע הלקופילום האפור. בחורף השיזף משיר את עליו ופורח ללא עלווה, בדומה לשקדיה. זו היא תקופה מיוחדת בגן. הפריחה המרשימה של השיזף היא ניגוד מוחלט לאיפוק המיוחד של הגן בשאר ימי השנה. הפריחה המיוחדת מסמלת את מחזור העונות בטבע, סיום החורף ותחילתו של האביב. 

חי נחמיאס

חי נחמיאס תוצאה
הקמת הגינה ארכה כשלושה חודשים, והסתיימה באביב 2003. ( התמונות צולמו במהלך 2004 ) יורי מאושר מהתוצאה. שעות הפנאי המעטות שבהן הוא מצליח להתנתק מעבודתו, מוקדשות רובן ככולן לשימור מדוקדק של היצירה שצמחה לה בחצר הבית. כל עלה נאסף. כל זרד נאסף. אבן שסתתה מוחזרת למקומה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה