יום ראשון, 16 בפברואר 2014

חי נחמיאס - גינת תבלינים

למה צמחי תבלין?

חי נחמיאס - גינת תבלינים

זה אלפי שנים שצמחי תבלין משמשים הן לצורכי בישול והן לצורכי רפואה. עוד בתקופת הפרעונים במצרים, בבבל, בתקופת האימפריה הרומית, בימי הביניים ועד לימינו, הולך ומתרחב מגוון צמחי התבלין ואפשרויות השימוש בהם. לאחרונה נוסף גם השימוש בצמחי תבלין לצרכים דקורטיביים בגן. אך חשוב מכל, מסתבר שעשבי תיבול שונים מכילים נוגדי חמצון רבי עוצמה הקשורים במניעת מחלות. גידול צמחי תבלין בגינה הפרטית מאפשר אספקה שוטפת של עשבי תיבול אורגניים (חלק מעשבי התיבול מרוססים כדי לשמור על שלמות העלה, איש לא יקנה עלים מכורסמים...)
גינת תבלינים כחלק מגינה גדולה יותר

גנים המתבססים אך ורק על צמחי תבלין אינם שכיחים ומתאימים בדרך כלל רק לשטחים קטנים, בהם אין מקום לשימושים אחרים (כמו שטחי משחק לילדים ומקום לתליית כביסה). ברוב המקרים מוצאים גן תבלינים כחלק משטח גן גדול יותר, בין אם הם מופיעים בצורה פורמלית או סימטרית ובין אם מגדלים אותם בערוגות מעורבות או במיכלים נפרדים.
 היכן לשתול את עשבי התיבול?

 כאשר צמחי התבלין מהווים חלק מתפריט המשפחה באופן קבוע, המיקום האידיאלי עבור גן התבלינים יהיה קרוב למטבח עד כמה שניתן. אם למשל יש כוונה להקדיש חלק מהגן או ערוגת צמחים רק לצמחי תבלין, הרי ששיחים כמו ער אציל (עלי דפנה), רוזמרין, תפוז סיני וגת יסייעו ליצור מסגרת קבועה לערוגה ובתוך מסגרת זו ניתן להמשיך ולשבץ צמחי תבלין עונתיים שיתחלפו מפעם לפעם.
כללים לתכנון גן תבלינים

 • תכנון גן תבלינים מחייב סידור הגיוני לפי גובה ולפי נפח שכל צמח תופס.
• הגישה לצמחי התבלין חייבת להיות קלה.
• רצוי שהשתילה תהיה בקבוצות ברורות של מין אחד במקובץ, למשל 10 צמחי עירית יהיו בשורה הראשונה ומאחוריהם יכולה לבוא קבוצה של 5 צמחי פטרוזיליה וכך הלאה לפי גובה ונפח.
• רוב צמחי התבלין מעדיפים שמש מלאה. הם משגשגים בקרקע קלה ופוריה עם ניקוז סביר.
• עם זאת, יש יוצאים מן הכלל כמו נענע ופטרוזיליה, למשל, אשר צומחים טוב יותר באזורים קרירים ומוצלים יותר ובקרקע כבדה יותר, או צמחים בעלי עלים כסופים כמו רוזמרין, מרווה ולבנדר, המעדיפים קרקע מנוקזת היטב, שטופת שמש ואפילו חמה.
• צמחים משתרעים כמו נענע ומליסה עדיף לשתול במיכלים או במקום שבו לא יוכלו להתפשט לערוגות ולצמחים שכנים.
• צמחי תבלין רבים מתאימים לגידול במיכלים, במיוחד מינים חד-שנתיים כגון בזיליקום ושמיר ולכן כדאי להשאיר מקום בערוגות למיכלים עבורם.
• צמחי התבלין הגדלים במיכלים יגיבו היטב אם יקבלו תשומת לב שוטפת של השקיה, דישון וגיזום. הגיזום חשוב, מכיוון שצמחי תבלין רבים מצריכים דילול וגיזום כדי שלא יתפסו במהירות את כל השטח.
גינת תבלינים לדוגמה (ר' איור של חי נחמיאס)

1. גן התבלינים הינו ריבוע, המחולק לארבע ערוגות בפינות ועוד ערוגה אמצעית עגולה.

2. בכל אחת מהערוגות ישתלו כ-3 מינים שונים של תבלינים בקבוצות ברורות.

3. שביל הגן מאפשר גישה נוחה לכל ערוגה הן לצורך טיפול והן לקטיף ואסיף.

4. שלושה כדים הוצבו בקו האמצע של הגן ובתוך כל כד שתולים מספר שתילי תבלין מאותו מין (בכל כד מין אחר) כך שבסך הכל יכול גן קטן זה להכיל כ-18 מינים שונים של תבלינים.

5. רצוי שחלק מהמינים יהיו קבועים כמו: ער אציל, רוזמרין, לבנדר, פלרגוניום לימוני וכו' אשר יהוו את שלד הגן הקבוע, ואליו יתוספו צמחים עונתיים כמו בזיליקום, שמיר, פטרוזיליה, סלרי וכו' שיתחלפו במשך השנה.


חי נחמיאס גינות נוי

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה